A várva várt első körös bevásárlólista dögvész idejére
2020. március 17. írta: sixdrops

A várva várt első körös bevásárlólista dögvész idejére

Avagy mivel pakoljunk tele egy fél lakást

Őrületesen meghatódtam a blogot övező érdeklődésen és kedves visszajelzéseken, köszikösziköszi! Igyekszem az elvárásoknak megfelelni és rengeteg receptet írni, ami persze az én ép eszem megőrzéséhez is nagy segítség lesz, már amennyi eddig is volt, igen tudom, magas labda, nadeszóval, Ti lesztek az én ingyen pszichológusaim! 

A legtöbben bevásárlólistát kértetek, jogosan. Ha végre összeszedem majd magamat, értsd beáll a blog meg a fejem meg az élet, akkor fogok előre heti menüt is tervezni, meg rendesen adagokat számolni. Utóbbihoz mindig is hülye voltam, mert én általában egy falura főzök úgy érzésre, vagy ahogy a család mondaná, egy palesztin menekülttáborra, de ezt leírni nem tudom, mennyire píszí, szóval most végre majd megtanulok rendesen receptet írni meg mennyiségeket számolni. A heti menütervezés meg olyan lesz, mintha már elkezdenék dietetikuskodni, persze még nem, dehát ettől szuper sokat fogok én magam is fejlődni! Tiszta buli ez az időszak. Próbáljatok meg pozitívak maradni és tanuljatok Ti is új dolgokat, vagy kezdjetek bele valamibe, amit sosem mertetek, most nagy eséllyel kevesebben fognak furán nézni! 

Na de ameddig nem érjük el a szofisztikáltság fentebb vázolt szintjét, érjétek be légyszi egy első körös, borzalmasan szubjektív bevásárlólistával, avagy miből készletezzünk be dögvész idejére. A WC-papírt és a drogériás cuccokat kihagynám, kontaktlencsét meg tampont ne felejtsetek el venni jó sokat, utóbbi tegnap kifogyott abban a dm-ben, ahol én jártam. Ja meg társast, a Pandemic ma a létező legstílusosabb, az Azul meg állítólag a legkirályabb, köszi a tippeket ez én drága jó osztálytársaimnak, nem fizet senki a reklámért.

Jöjjön hát a lista, hosszú lesz, én szóltam, természetesen saját igények szerint szűrjetek. A poszt végén meglepi, szóval érdemes végiggörgetni! (Hú, ezt még tanulnom kell, majd írok ilyen előre teasereket is, hogy egy-két napon belül jön a tökéletes sült pipi meg a bolognaim meg az alterpizza-vacsora!)

0. Nem ehetők

Turmixgép vagy botmixer, sütőpapír, alufólia, fólia, mélyhűtős doboz vagy zacsi. Kellenek majd.

1. Alkohol

Nem, nem tartom magamat alkoholistának (egyébként szerintem majd lesznek itt koktél-receptek is nemsoká), de talán ez a legfontosabb kalóriaforrás nehéz időkben, múltkor írtam, a bor elengedhetetlen főzéshez, a tömény meg fertőtlenítéshez és idegállapot-javításhoz. Az elmúlt napokban több ismerősöm is jelezte, hogy betegnek érzi magát, én is a kezdődő influenza tüneteit véltem magamon felfedezni, de ez teljesen pszichés, szóval ittam két felest, és elmúlt. Lehet, első körben, ameddig nincs túl sok teszt, ezzel próbálkozhatunk, de csak saját felelősségre, és veszélyeztetett korcsoportbeli szülőkhöz nem hazamenni bebaszcsizva! Ne legyünk álszentek, egy ponton mindenki be fog stresszelni, jól jön olyankor egy kis megnyugtató kupica, legalább a gyerekek ne lássák az idegességet. Én mit vennék? Borokat, söröket (Corona előnyben, szép kiegészítő a Pandemic mellé), és a rum-gin-whisky szentháromságot, kinek-kinek ízlése szerint vagy mindet. A középsőhöz tonicot, bár én anélkül is szeretem, jobban össze lehet őket hasonlítani, jönnek azok a borókabogyók, meg az egyéb gyógynövények, a tonic meg megvéd a maláriától, bár annyit úgysem isztok. Végre megszerethetnétek a tequilát is, na nem azt a borzalmat, amitől egyetem alatt sugárban hánytunk, hanem a rendes fajtát, esetleg érleltebbet, vagy a mezcalt, ha még eddig nem. A whiskynetnél érdemes válogatni, őrületes jó dolgaik vannak, ne féljetek kísérletezni. Na most, hogy a lényeget kitárgyaltuk, jöjjenek az ételek.

2. Liszt, cukor, olaj, zsiradék

Umm, én az első kettőt nem használom igazából, ha nagyon ennétek palacsintát, vagy süttök sütit, kenyeret, akkor hajrá. A desszert-alapanyagok nem lesznek rajta a listán, mert nem, na. Olajat viszont vegyetek, egy sütőset, egy extra szűzet salikhoz.

3. ’Köretnek valók’

Többféle rizs (sima, basmati, vadrizs, hogy lehessen variálni), bulgur, quinoa, néhány doboz tészta ízlés szerint. 

4. Husik 

Csirkecomb

Én betáraztam a mélyhűtőbe sokat (egyben sütni a legegyszerűbben elkészíthető ebéd, ha kicsontozod, akkor meg ott a lebutított alaplé-alapanyag, rendszeresen csinálom).

Csirkemell

Nem szeretem annyira, mert nekem száraz, viszont szuper ’töltelék’ mindenféle kajához, lásd tészták, rizsek, és megvan az illúzió kevésből is, hogy ettél húst, praktikus, ha nagy a család. Egyébként ma épp egy hirtelen ötlettől vezérelve és mert szembejött, beshoppingoltam némi indiai fűszerpasztát, meg thai zöld curryt, aki vevő az egzotikusabb ízekre, csudaegyszerű pörkölt-alternatívákat lehet kreálni!

Darált hús

Marha vagy marha-sertés vegyesen – nagyon jó kis bolognai-alap-szerűség készíthető belőle, ami többszörösen variálható és felhasználható és mélyhűthető. Pulyka – Fasírtgolyók! Fasírtgolyók! Fasírtgolyók!

Halak, herkentyűk

Ízlés szerint, a mélyhűtő elbírja. Konzerv halak, gyerekkorom nagy kedvence a tőkehalmáj, Omega-3-ban gazdag, laktató vacsinak. Tonhalból lesz majd szuper kencénk vagy salátánk vagy tésztánk, praktikus.

Halrudacskák

A gyengéim, és szerintem majdnem minden gyerek szereti, plusz baromi gyorsan készen van. Nem olajban, csak sütőben! Van itthon vagy öt nagy doboz. Nem, nem annyira egészséges, meg feldolgozott, satöbbi, nem érdekel. Cserébe én alig eszem kenyeret, deal?

5. Zöldségek 

Ameddig lehet, frisset. És bármit. A sütőben nagyjából minden zöldség isteni lesz meggrillezve, karamellizálódik, kijönnek a fantasztikus ízei, múltkor a zellert fedeztem fel csak simán köretnek és tejóég. A sült karfiol meg egyenesen mennyei, Izraelben nemzeti kaja kábé, laktató, egészséges. Zöldséget úgy menjetek el vásárolni, hogy ami szép és rátok kacsint, megveszitek, tuti szuper dolgokat lehet belőle készíteni, legrosszabb esetben krémlevest, de mindenképp lesz belőle valami! Nem kell válogatni meg túlgondolkodni.

Vöröshagyma-fokhagyma-lilahagyma-citrom-krumpli (utóbbit én keveset eszem, de nem baj, ha van). Édesburgonya (eláll)-gyökerek-káposzták. Réparéparépa! Sárga is, fehér is, az is csudajó sütve.

Mélyhűtőbe – mirelit

Zöldborsó, kukorica, franciasaláta-keverék, brokkoli, igazából bármi. Mondom, mindenre is jó, nem nyúlsz mellé. Hacsak valamit nem utálsz zsigerből, de akkor szólj, és kinevelem belőled. Az alapanyagokat szeretni és tisztelni kell, meg úgy elkészíteni, hogy ne utáld meg egy életre. 

Konzerv

A legfontosabb a paradicsom passata, abból litereket elfőzök egy héten, elég sok ételbe szuper. Csicseriborsó, kukorica (a szuperédes fajtából nekem, a sparos sajátmárkás állati jó), esetleg babok, vagy amit még szerettek.

Hüvelyesek

Na igen, a babot és egyebeket szárazon is megvehetjük, én lencséből is betáraznék, simát meg esetleg valami ’egzotikusabbat’ (beluga, vöröslencse). Olyan issssteni lencsefőzelék-receptem van, hogy sírtok.

Savanyúságok

Csudafontos a fermentált kaja, rendberakja a bélflórádat, élet, erő, egészség! Káposzta, cékla, cékla, cékla, csalamádé, ubi, végülis gyerekkoromban sem salátával tömtek. Érdemes piacon venni, a Lehelen például olyan vitamin-vágottat lehet kapni, hogy úgy magában is bármikor csoki helyett.

6. Gyümölcsök

Random bármi, főleg banán, a mélyhűtőbe pedig mirelit pirosbogyósok és/vagy áfonya. Olyan turmixot rittyentünk belőle, hogy a fülünk kettéáll!

7. Fűszerek

Itt az ideje előkapni a régen használtakat, a sose-tudtam-mire jókat, vagy csak simán venni pár random keveréket, tökéletesen fel lehet dobni velük az unalmas napokat! Bazsalikom-oregánó-egyéb zöldfűszerek, szárított petruska (persze ha megy, igyekezzünk frisset szerezni), csirkefűszerek, vadfűszerek, curryk, egyiket sem nehéz elkészíteni, becsszó! De érdemes most beszerezni pár egzotikusabbat bátran, pl. harissa, za’atar. Nem fűszer, de most jut eszembe a tahini, lesz belőle hummusz meg rálöttyentjük a sült zöldségekre.

Apropó csirkefűszer. Na hát ez a gyengém. Van a csarnok melletti ázsiaiban (meg most már egyre több helyen) egy marokkói csirkefűszer nevű keverék, amire úgy rá vagyok állva, mint cirmos a macskamentára. Van benne egy csomó minden, meg fahéj. Én alapvetően nem szeretem édes ételekhez a fahéjat, de a csirkéhez meg húsokhoz, ajjajjajj. Ha tudtok, szerezzetek be, imádni fogjátok. Ha nem, akkor csak őrölt fahéjat, aztán majd kerekítünk valamit.

8. Tejtermékek

Szárazabb, érlelt sajtok, feta, ezek sokáig bírják. Tartós tej, altertejek igény szerint.

9. Egyebek

Magvak, csokik, egyéb nassolni valók, kecsapmustármajonéz, Raffaello, tea, kávé, kakaó, satöbbisatöbbi. Ja, a kenyér mélyhűthető, csak szólok, ha esetleg még Ti sem gondoltatok erre, akárcsak én, de ugye én alig eszem. Vitaminok, ízlés szerint fehérjepor.

Na hát ennyivel már nem fogunk éhen halni a következő hetekben, sőt, vagy egy évig. Meg a szomszédok sem. A menekülttábor sem. Mindenből keressük azt a hátsó polcokon, ami tovább eláll. (Bár az este 9-es Tesco készleteket elnézve csak kapjuk ki a másik vásárló kezéből, amit még látunk...) Ha vége a dögvésznek, akkor is remek ételeket tudunk belőlük készíteni, szóval kárba nem fognak veszni, aki már járt a konyhámban, látta, hogy mekkora készletekkel (kisebb közértnyi) el lehet karistolgatni az élet szappanos vizén!

 

És ha már idáig eljutottatok, jajj de cukik vagytok, hogy végigolvastátok, kaptam egy szuper kedves ötletet egy számomra szuper kedves embertől, hogy minden recept végén legyen valami négysoros. Na most ez nem volt recept, és még nem ittam ma eleget ahhoz, hogy én költsek, szóval így a blog elején érjétek be mások haikuival, íme egy négysoros:

Fodor Ákos

TÜNDÉRPÁRBESZÉD

— Tudsz játszani?
— Tudok.
— És szeretsz is?
— És szeretlek is.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://karantenkajak.blog.hu/api/trackback/id/tr1515530236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sanyosz 2020.03.17. 14:39:51

köszi, remek lista :)

sixdrops 2020.03.17. 14:48:33

@sanyosz: köszi, remek Edzőbá! :)
süti beállítások módosítása